Na haar start als docent bewegingsonderwijs heeft Anita de Pabo gedaan. Daar werd ze geraakt. “Jonge kinderen bieden zo’n rijke situatie, wat zijn ze bewegend en inlevend. Dat greep mij zo, vertelt Anita. “Ik had het geluk om tijdens mijn stage twee totaal verschillende onderwijssituaties te ervaren. Een situatie met werkbladen, kleuren binnen de lijntjes, kinderen kort houden, een bouwhoek die op slot zat en zitten aan tafeltjes waar vaak gecorrigeerd werd. En per toeval ontdekte ik dat het ook anders kon. Ik kwam in een levendige klas met bewegende en betrokken kinderen, er werd met plezier (in hoeken) gespeeld en gewerkt. Veel actiever, een verrijking voor mij. Vanaf dat moment werk ik aan de ontwikkeling van goed onderwijs voor het jonge kind. Natuurlijk staan bewegen, spelen en leren hierbij centraal. Bij de ontwikkeling en implementatie zijn pedagogisch medewerkers en leerkrachten onderbouw belangrijk. En wat is er mooier om samen tijdens de ROB-dag in beweging te komen”.