Van boerin in de klas tot zuivelwinkeltje

Door Irma Akkerman, leerkracht groep 1 en 2 van Basisschool ‘het Palet’ in Groningen.

Het thema van groep 1 en 2 is de eerste 8 schoolweken 'de boerderij'. Het bevalt ons heel goed om lang over een thema te werken. We kunnen het thema zo beter verdiepen en merken ook dat dit ten goede komt aan de woordenschat. Mijn kleuters roepen nu uit zichzelf: "Hé je moet op het erf blijven!” terwijl het woord 'erf' logischerwijs voorheen niet gebruikt werd.

We zijn begonnen met het prentenboek over het kleuren koetje, dit boek past fantastisch in de gouden weken, ieder mag er zijn. Het kleurenkoetje staat ook op de verteltafel. Met elkaar hebben we bedacht en opgeschreven welke dieren er in het boek voorkomen en we vonden het wel leuk om zelf ook nog wat dieren te bedenken die iets leuks deden. Deze keer heb ik er vanwege de tijd voor gekozen om zelf de dieren te printen en ze door de kinderen te laten inkleuren en door een paar knapperikken te laten uitknippen. Ik heb een groep 1 met heel veel jongste kleuters die nog in het kras stadium zitten. We hebben het boek een aantal keren gelezen, bekeken en in kleine kringen besproken, waarbij een groot niveauverschil opvalt. Aan de verteltafel zie je in deze groep zeer verschillend spel. De jongste kleuters genieten van het neerzetten van de beesten en daar hoor ik steeds de zin: "mag ik mee spelen? NEE!" De oudere kinderen pakken vaak het boek erbij en spelen de scenes na. Zij kunnen ook zelf als ik meespeel al leuke opmerkingen en verhaaltjes maken. De jongsten zijn vrij snel klaar met spelen en als uitloop mogen ze tekenen of kleuren van het feest waarbij iedereen vriendjes is.

Nieuwe themahoek

Van boerin in de klas tot zuivelwinkeltje.

Op een dag kwam in het kader van ons thema een echte boerin in de klas. Ze vertelde van alles over onder andere de weg van koe tot melkpak en aan het eind van haar presentatie vertelde ze dat ze ooit nog een keer een boerderijwinkel wilde. Toen ze weg was en we gingen napraten kon ik het met gemak zo sturen dat er in onze klas nog wat ruimte was en wat we daar zouden kunnen neerzetten. Natuurlijk een boerderijwinkel. In de grote kring hebben we hier heel even over gepraat en met een kleine groep die graag wilde meedenken en een paar waarvan ik het belangrijk vond dat ze meedachten hebben we een placemat gemaakt.

De placemat is in de klas besproken en we hebben gekeken en opgeschreven wat iedereen mee zou kunnen nemen. De tip om de winkel pas te openen als het klaar was heb ik toegepast en dit heeft de betrokkenheid enorm vergroot. Sommige kinderen waren bang dat ze het niet konden onthouden en dus gingen we naar de computer om de brief naar ouders te versturen( het belang van geschreven taal). De spullen stroomden binnen en de kleuters hadden inmiddels een beetje bedacht hoeveel tafels we nodig hadden, hoe we een etalage konden maken en hoe we een rolband konden maken, want die had niemand thuis.

Toen ik de tweede week op school kwam was er een hoek met een stapel melkpakken, fruit enz. We hebben alles netjes neergezet maar hadden nog geen kassa en zonder kassa ging het niet lukken. Op dinsdag was alles er en konden we een uitnodiging voor de opening maken en een naam verzinnen/maken. De rest van de week waren we vrij dus we moesten wachten tot maandag maar dat werd dan ook een feestje. De ouders mochten komen, we hadden een hapje en een drankje , de naam werd onthuld en het lint werd doorgeknipt en daarna kon het spelen beginnen.
Natuurlijk wil iedereen in de hoek maar omdat we hem combineren met de boerderijhoek, een grote hoek waar 4 kinderen kunnen spelen en nu nog 2 kids erbij voor de winkel kwamen ze redelijk snel aan de beurt. De eerste spelmomenten waren nog eenvoudig en vooral bij de jongsten manipulerend maar al evaluerend wisten ze steeds beter hoe het moest. Toen ik voorstelde om mijn dochter te vragen die in een winkel werkt, waren ze enthousiast. We hebben samen een paar ‘toneelstukjes’ gedaan en aan het eind van de volgende dag zag je al ander spel. We kwamen tot de ontdekking dat we geen weegschaal hadden en 1 appel kon toch geen euro kosten: lerend spelen een prachtig iets!

We kunnen nog een hele tijd genieten van onze winkel en bouwen het thema nu uit naar ‘Bibbers in je buik’, het thema van de Kinderboekenweek. Spinnen op de boerderij, spannende geluiden, wie weet een muis in onze winkel…..

De leeshoek heb ik voor deze gelegenheid weer eens grondig bekeken en doordacht. Tot nu toe was mijn leeshoek wel wat vrijblijvend, nu weten ze dat ze mogen presenteren wat ze hebben gelezen. Ook de picto’s van wat vind je van het boek moeten ze er nu bij zoeken en soms laat ik ze de boeken sorteren op emotie picto’s. Ik merk dat dit een verrijking van mijn leeshoek is. Loe de leeskoe is ook in de leeshoek en ook Raai en Tom die alleen Engels spreekt zijn dichtbij en mogen ze gebruiken. Grappig om te zien hoe ze het Engelse boekje dan aan Tom durven voor te lezen.

Een voorbeeld van geschreven functionele taal. Een scorelijst bij onze koeiensjoelbak. Enne… 'Noedig' dat is Gideon

Aanbod Hogeschool Viaa