Programma/workshops

In het schooljaar 2020-2021 zetten we ‘Het jonge kind blijvend in beeld!’.
Het ROB-jaar-abonnement bevat de volgende online sessies.

Interactieve sessie met Steven Pont

30 september, 15:00 - 16:30 uur

We starten op 30 september in de middag met een interactieve inleiding door Steven Pont. Wendelien Wouters gaat met hem in gesprek over persoonsvorming van het jonge kind. En er is via de chat ruimte voor vragen van deelnemers. Daarmee komt de praktijk van de kleuterklas volop aan bod! Een belangrijk aspect hierbij is hechting:

Hechting

Steeds meer onderzoek wijst uit dat de hechting van een kind aan zijn of haar ouders én aan andere belangrijke volwassenen belangrijk is voor de verdere psychische en sociale ontwikkeling van dat kind. Maar wat betekent dat voor het onderwijs? Hechting speelt daar ook nog een rol, hoe zit dat?

Soms snappen we de reactie van kinderen niet zo goed. Ze staan bijvoorbeeld niet open voor aanwijzingen om een oefening beter te doen en vertonen ze een en al verzet, terwijl je ze het later wel ziet proberen. Of een leerling waarvan je weet dat het iets kan, wacht daarmee steeds door hun 'complimentenhonger' tot jij het ziet. Of op het plein loopt een kleuter eigenlijk alleen maar het spel van anderen te bederven of op andere manieren het conflict te zoeken. Dit soort gedrag wordt 'logischer' wanneer we inzien welke hechtingsstijl kinderen in hun relatie tot anderen hebben leren hanteren. In het gesprek met Steven Pont krijg je inzicht in verschillende hechtingsstijlen van kinderen en wat je als leerkracht daarin kunt betekenen voor een kind.

We maken ook een verbinding met de drie online workshops en de afsluitende lezing die dit ROB-jaar worden verzorgd.

WAT JE SPEELT BEN JE ZELF – IN GROEP 1,2 ÉN 3

2 december, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 1

Ellen de Haan, onderwijsadviseur IJsselgroep

Spelen is leren en leren doe je vooral door in beweging te zijn. Daardoor ontstaat er energie. Van energie ga je groeien. Om te groeien heb je ruimte nodig. Maar dat geldt niet alleen voor kleuters. Spelen gaat door, ook in groep 3 en daarna. Het ziet er alleen anders uit.
 
In deze online workshop neem ik je mee in het brein van jonge kinderen en hun pedagogisch begeleiders. Als onderlegger hiervoor gebruik ik actuele, maatschappelijke en opvoedkundige inzichten. We zoomen in op de ruimte die kinderen krijgen en de mogelijkheden om dit te verrijken.
Daarna ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van rijke ruimte voor kleuters en groep 3.

ZELFSTURING BIJ JONGE KINDEREN

27 januari, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 2

Jolande Kelder, onderwijsadviseur Viaa

In de kleuterklas wordt ziekenhuisje gespeeld. De kinderen kiezen zelf hun rol: twee verpleegkundigen, een dokter en een patiënt. Zodra die verdeling rond is, begint de patiënt te kreunen van de pijn. De dokter geeft opdrachten en zegt wat er moet gebeuren. De kinderen blijven in hun rol en vragen wat er is en stellen ander impulsief gedrag uit; zelfs de echte spuit blijft op de onderzoekstafel liggen. Veel van zulke activiteiten worden toegepast zonder dat leerkrachten zich ervan bewust zijn dat ze hiermee zelfsturing stimuleren. Wist je dat je dit gericht kunt stimuleren, bijvoorbeeld door het maken van spelscripts of de inrichting van je hoek? In deze workshop gaan we op zoek naar de kracht van wat we onbewust al doen aan het bevorderen van zelfsturing bij jonge kinderen.

Wat moet je weten over bijzondere kleuters?

3 maart, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 3

Nicole Wassink-Mijnders, onderwijsadviseur en orthopedagoog bij Centraal Nederland

In deze workshop over gedragsproblemen bij jonge kinderen ontdek je hoe buitengewoon jonge kinderen kunnen zijn. Je leert welk gedrag hoort bij de gemiddelde ontwikkeling van jonge kinderen en wanneer je spreekt van gedrag dat extra zorg vraagt, zoals: adhd, autisme, selectief mutisme. Aan de hand van een aantal casussen wordt je meegenomen in een veelzijdige kleuterklas. Je krijgt tips hoe je de onderwijsbehoeften van deze kinderen het beste kunt inpassen in de dagelijkse praktijk en je leert extra vaardigheden om deze kinderen te ondersteunen.

AFSLUITENDE SESSIE

19 mei

Ingrid Paalman is lector Goede Onderwijspraktijken op Hogeschool Viaa.

‘Echt ontmoeten’ - gedachten van Ingrid Paalman over het werkelijk zien van kleuters.
19 mei 16:00 – 17:00 uur.

Stond je al op de deelnemerslijst voor de ‘oorspronkelijke ROB-dag? Dan is dit automatisch omgezet in een ROB-jaarabonnement. Had je je niet ingeschreven voor de oorspronkelijke ROB-dag, dan kun je alsnog meedoen.