Programma

In het schooljaar 2020-2021 zetten we ‘Het jonge kind blijvend in beeld!’.

Instap-actie

Je kunt je nog aanmelden voor 'losse workshops' en de afsluitende lezing. Stuur een mail naar  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Interactieve sessie met Steven Pont (al geweest)

We zijn op 30 september gestart met een interactieve inleiding door Steven Pont. Wendelien Wouters is met hem in gesprek gegaan over persoonsvorming van het jonge kind. De praktijk van de kleuterklas kwam volop aan bod. Daarnaast was hechting een belangrijk onderwerp.

WAT JE SPEELT BEN JE ZELF – IN GROEP 1,2 ÉN 3

2 december, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 1

Ellen de Haan, onderwijsadviseur IJsselgroep

Spelen is leren en leren doe je vooral door in beweging te zijn. Daardoor ontstaat er energie. Van energie ga je groeien. Om te groeien heb je ruimte nodig. Maar dat geldt niet alleen voor kleuters. Spelen gaat door, ook in groep 3 en daarna. Het ziet er alleen anders uit.
 
In deze online workshop neem ik je mee in het brein van jonge kinderen en hun pedagogisch begeleiders. Als onderlegger hiervoor gebruik ik actuele, maatschappelijke en opvoedkundige inzichten. We zoomen in op de ruimte die kinderen krijgen en de mogelijkheden om dit te verrijken.
Daarna ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van rijke ruimte voor kleuters en groep 3.

ZELFSTURING BIJ JONGE KINDEREN

27 januari, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 2

Jolande Kelder, onderwijsadviseur Viaa

In de kleuterklas wordt ziekenhuisje gespeeld. De kinderen kiezen zelf hun rol: twee verpleegkundigen, een dokter en een patiënt. Zodra die verdeling rond is, begint de patiënt te kreunen van de pijn. De dokter geeft opdrachten en zegt wat er moet gebeuren. De kinderen blijven in hun rol en vragen wat er is en stellen ander impulsief gedrag uit; zelfs de echte spuit blijft op de onderzoekstafel liggen. Veel van zulke activiteiten worden toegepast zonder dat leerkrachten zich ervan bewust zijn dat ze hiermee zelfsturing stimuleren. Wist je dat je dit gericht kunt stimuleren, bijvoorbeeld door het maken van spelscripts of de inrichting van je hoek? In deze workshop gaan we op zoek naar de kracht van wat we onbewust al doen aan het bevorderen van zelfsturing bij jonge kinderen.

Wat moet je weten over bijzondere kleuters?

10 maart, 15:30 - 17:00 uur - Workshop 3

Nicole Wassink-Mijnders, onderwijsadviseur en orthopedagoog bij Centraal Nederland

In deze workshop over gedragsproblemen bij jonge kinderen ontdek je hoe buitengewoon jonge kinderen kunnen zijn. Je leert welk gedrag hoort bij de gemiddelde ontwikkeling van jonge kinderen en wanneer je spreekt van gedrag dat extra zorg vraagt, zoals: adhd, autisme, selectief mutisme. Aan de hand van een aantal casussen wordt je meegenomen in een veelzijdige kleuterklas. Je krijgt tips hoe je de onderwijsbehoeften van deze kinderen het beste kunt inpassen in de dagelijkse praktijk en je leert extra vaardigheden om deze kinderen te ondersteunen.

AFSLUITENDE SESSIE

19 mei

Ingrid Paalman is lector Goede Onderwijspraktijken op Hogeschool Viaa.

‘Echt ontmoeten’ - gedachten van Ingrid Paalman over het werkelijk zien van kleuters.
19 mei 16:00 – 17:00 uur.